UN/GREEN

Exhibition

Robert Hengeveld (CA)

June 19, 2019

Kentucky Perfect
2009/2012, robotic sculpture

A short tract of turf stretches out over a narrow aluminum structure. Continually drifting over the grass is the scanning motion of a wheeled light assembly. This operation is occasionally interrupted by the abrupt entrance of a reel mower that cuts back any growth of the last twenty minutes. The light again returns to its methodical sweeping. A watering-boom periodically drops down and enters onto the stage. Collectively, these components are engaged in the elaborate effort of maintaining the ideal lawn. The ambition of the project – the nurture and maintenance of the ideal lawn – is often met with the reality of its failure as the turf beings to die back despite the excessive technical efforts and unceasing laborious care. The project – in all its technical workings and continuous endeavor to nurture the ideal lawn specimen –reflects and amplifies the reality of our culture’s interest in controlling and shaping the natural environments around us, and more. The work further explores our culturally reinforced perceptions of beauty and the societal pressures to conform to these inset aesthetics.

Hengeveld is an artist whose work explores the boundaries between reality and fiction. He now lives in Newfoundland where he teaches at Memorial University. His research has been presented across Canada and internationally. Past exhibitions include Hallwalls Contemporary Arts Center (Buffalo US), Art Athina (Athens, GC), Powerplant (Toronto, ON), Mercer Union (Toronto, ON), Mulherin New York (NYC, US), and Opinion Makers (London UK).
roberthengeveld.com
Robert Hengeveld is represented by Katharine Mulherin

 

 

Roberts Hengevelds (CA)
Perfektais mauriņš
2009/2012, robotiska skulptūra

Darbu veido neliela velēna josla, kas novietota uz šauras alumīnija struktūras. Pāri zālājam, to skenējot, lēni pārvietojas gaismas iekārta. Laiku pa laikam šī kustība tiek apturēta, un zāles pļāvējs nogriež pēdējo divdesmit minūšu laikā izaugušo zāles daļu, pēc kā atkal tiek atsākta metodiskā pārbaudes kustība. Periodiski pār zālāju tiek izsmidzināts ūdens. Šādā veidā norit centieni mauriņu uzturēt ideālā stāvoklī. Projekta mērķis – ideālā mauriņa audzēšana un uzturēšana – bieži atduras pret neveiksmi, jo zālājs, neskatoties uz pārmērīgajiem tehniskajiem centieniem un nepārtrauktajām rūpēm, sāk atmirt. Projekts, tā tehniskais veikums un nerimstošie mēģinājumi uzturēt perfektā mauriņa eksemplāru, atspoguļo un izceļ cilvēku tieksmi veidot un kontrolēt dabisko vidi sev apkārt. Darbā tiek pētīti kultūrā izplatītie priekšstati par skaisto, kā arī sociālais spiediens šai estētikai pielāgoties.

Roberts Hengevelds ir mākslinieks, kura darbos tiek pētītas robežas starp realitāti un fikciju. Viņš pašlaik dzīvo Ņūfaundlendā un pasniedz Ņūfaundlendas Memoriālajā Universitātē. Viņa pētījumi prezentēti Kanādā un starptautiskā vidē. Hengevelds veidojis izstādes Hallwalls Laikmetīgās mākslas centrā (Bufalo, ASV), “Art Athina” (Atēnas, Grieķija), galerijā “Powerplant” (Toronto, Kanāda), mākslas centrā “Mercer Union” (Toronto, Kanāda), galerijā “Mulherin” (Ņujorka, ASV) un “Opinion Makers” (Londona, Lielbritānija).
roberthengeveld.com

Robertu Hengeveldu pārstāv Katrīna Mulerina